De kracht van brancheorganisaties in economische uitdagingen. | We Know Public

Waarom brancheorganisaties zich in 2025 opnieuw uitvinden

9 september 2025

Een tijdperk van crisis vraagt om collectieve kracht. 
Brancheorganisaties staan voor de uitdaging om hun rol en invloed opnieuw te definiëren.

We leven niet langer in een wereld van voorspelbare economische cycli. De vorige eeuw deed vermoeden (Keynes) dat de economie te vatten was in modellen, maar met de komst van internet (en de bubbel), neo-liberalisme (en de financiele crisis van 2008), en de populariteit van een populistische politieke benadering moet behoren voorspelbare economische cycli defintief tot het verleden. Sterker nog: de huidige realiteit voor ondernemers en bestuurders in de publieke sector is er een van 'permacrisis': een langdurige periode van instabiliteit waarin meerdere crises – economisch, politiek en maatschappelijk – elkaar snel opvolgen, overlappen en versterken. De economische vooruitzichten kennen een "grilligheid als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen" die de economische situatie onzeker maken en plotselinge schokken kunnen veroorzaken.1 Het Financieel Stabiliteitscomité (FSC) onderstreept deze realiteit en maant tot waakzaamheid vanwege aanhoudende geopolitieke spanningen en internationale afhankelijkheden.2

In Nederland vertaalt deze onzekerheid zich in een fragiele economische situatie. De inflatie blijft relatief hoog ten opzichte van de ons omringende landen. Ramingen voor de bbp-groei blijven beperkt tot ongeveer 1% voor de komende jaren, en de kwartaalgroei is met slechts 0,1% nagenoeg tot stilstand gekomen.2 Deze kwetsbare stabiliteit maakt individuele bedrijven extreem gevoelig voor externe schokken. Traditionele bedrijfsstrategie, gericht op het doorstaan van een recessie, zijn echt niet meer toereikend. De uitdagingen zijn systemisch van aard: een stagnerende economie, hardnekkige inflatie, internationale handelsconflicten, en tegelijkertijd ingrijpende binnenlandse transities op het gebied van energie, arbeidsmarkt en digitalisering.5

In een dergelijk complexe speelveld is een individuele organisatie niet opgewassen tegen de al die risico's. De rol van de brancheorganisatie verandert daardoor fundamenteel. Het is niet alleen een nuttige bron van informatie, maar meer en meer een strategisch anker. De waarde verschuift van het bieden van cyclische ondersteuning naar het bieden van continue strategische navigatie in een veranderlijke wereld. Voor elke sector is de collectieve kracht, het strategisch vooruitzicht en de verenigde stem van een brancheorganisatie daarom nu bijna voorwaardelijk geworden voor overleving en groei van de sector.

Het economisch kompas: navigeren in onvoorspelbare markten

In een klimaat van tegenstrijdige economische signalen kan een brancheorganisatie dienen als economisch kompas. Macro-economische data zijn vaak abstract en voor velerlei uitleg vatbaar. De vereniging vertaalt deze data naar sectorspecifieke, bruikbare inzichten die leden in staat stellen om gefundeerde beslissingen te nemen.

Het economische beeld voor 2025 is een perfect voorbeeld van deze complexiteit. De ramingen voor de bbp-groei lopen uiteen van 1,1% (DNB) tot 1,9% (CPB), wat wijst op een fundamentele onzekerheid onder economen.2 Tegelijkertijd daalt de inflatie  nu eindelijk een beetje, maar deze blijft in Nederland met circa 3,0% hoger dan het gemiddelde in de eurozone.2 Dit zet de marges van bedrijven onder druk. De CAO's zorgen voor een licht stijgende koopkracht, maar deze is minder dan verwacht en er zijn grote verschillen tussen diverse groepen, wat de consumentenvraag onvoorspelbaar maakt.6

Hierin kan de brancheorganisatie echt  unieke betekenis hebben: analyseer deze cijfers door de bril van de sector. Wat betekent een licht stijgende koopkracht voor de detailhandel? Hoe beïnvloedt de inflatie de bouwkosten? Welke impact hebben wisselende energieprijzen op de transportsector? Door generieke data te vertalen naar concrete prognoses over materiaalkosten, investeringstrends en consumentengedrag, biedt de vereniging het  vooruitzicht dat leden nodig hebben.

Bovendien is er nog een andere oorzaak die de rol van de vereniging onderstreept. De afwijking tussen de Nederlandse en de Europese inflatie wordt grotendeels veroorzaakt door "binnenlandse factoren", zoals de hoge loongroei en de ontwikkelingen op de huurmarkt.2 Dit creëert een concurrentienadeel specifiek voor Nederlandse bedrijven die internationaal opereren: hun kostenbasis stijgt sneller dan die van de concurrenten. Een brancheorganisatie kan gericht onderzoek doen naar de precieze oorzaken binnen de eigen sector en deze data gebruiken om bij de overheid te lobbyen voor gericht beleid om deze binnenlandse kosten te temperen. Deze strategische meerwaarde stijgt echt uit boven een eenvoudige marktanalyse.

Lobbyen in Den Haag: belangenbehartiging in een complex politiek landschap

De druk vanuit wet- en regelgeving op het bedrijfsleven neemt, ondanks mooie voornemens, alleen maar toe. In dit landschap fungeert de brancheorganisatie als een 'brug naar Den Haag'.  Niet alleen voor het afwenden van onwerkbaar beleid, maar ook voor het proactief meedenken over praktische en haalbare implementaties van nieuwe wetgeving. Laten we eens kijken naar drie recente cases die dit illustreren.

De Fysieke Blokkade – Netcongestie

Een van de grootste bedreigingen voor de Nederlandse economie is de congestie op het elektriciteitsnet. Het overvolle stroomnet is een direct gevolg van te trage uitbreiding van de infrastructuur en belemmert de groei en verduurzaming van talloze bedrijven.8 Ondernemingen kunnen geen nieuwe aansluiting krijgen, wat uitbreidingsplannen en de noodzakelijke elektrificatie stillegt.10 Brancheorganisaties zoals VNO-NCW zijn de drijvende kracht achter de lobby voor een structurele oplossing. Zij bundelen de problemen van honderden individuele leden tot één krachtig politiek signaal en pleiten voor concrete maatregelen, zoals meer zeggenschap voor provincies en het doorvoeren van onconventionele oplossingen om de netuitbreiding te versnellen.10

De Groene Horden – Zero-Emissiezones

De invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 vormt een enorme operationele en financiële uitdaging, met name voor het mkb.13 In plaats van zich te verzetten, hebben brancheorganisaties als Transport en Logistiek Nederland (TLN) en RAI Vereniging een constructieve rol aangenomen. Door intensief overleg met de overheid en gemeenten hebben zij cruciale versoepelingen bedongen. Zo is er een boetevrije periode van minimaal zes maanden afgesproken en krijgen bestelauto's met emissieklasse 6 een jaar langer ontheffing.16 Deze resultaten, het directe gevolg van collectieve belangenbehartiging, bieden leden ademruimte en maken een beperkende maatregel beter hanteerbaar.17

De Arbeidsmarkt Puzzel – ZZP-Wetgeving

Na jaren van gedoogbeleid (het 'handhavingsmoratorium') handhaaft de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 op de Wet DBA, die schijnzelfstandigheid moet tegengaan.20 Dit creëert juridische en financiële onzekerheid voor organisaties die zzp'ers inhuren. De criteria voor 'echt ondernemerschap' zijn complex en de risico's op naheffingen zijn aanzienlijk. Dit is een schoolvoorbeeld van de waarde van een brancheorganisatie. Zij voeren overleg met de overheid om de regels te verduidelijken 23 en lobbyen actief om de voorgestelde nieuwe Wet VBAR werkbaar te maken. Een coalitie van brancheorganisaties stelt dat de recente uitspraak in de Uber-zaak al voldoende juridische helderheid biedt, wat nieuwe, complexe criteria overbodig zou maken.25 Voor hun leden  bieden ze juridisch advies, risicoanalyses en een gezamenlijke stem in een debat dat voor individuele bedrijven te ingewikkeld is.

De toenemende regeldruk is ook geen incident, maar een structurele trend. In onderstaande tabel  een overzicht van de belangrijkste uitdagingen en de centrale rol die de brancheorganisaties daarin spelen.

DomeinSpecifieke Wijziging (2025)Impact op BedrijfsvoeringRol van de Brancheorganisatie
ArbeidsmarktVolledige handhaving Wet DBA (schijnzelfstandigheid) 20Risico op naheffingen, onzekerheid over inhuur, administratieve lasten.Juridisch advies, lobby voor duidelijke criteria (Wet VBAR), aanbieden van sector-specifieke richtlijnen.24
Duurzaamheid & MobiliteitInvoering Zero-Emissiezones in diverse steden 13Noodzaak tot investering in wagenpark, logistieke complexiteit, hogere operationele kosten.Onderhandelen over overgangsregelingen en ontheffingen, informeren over subsidies, lobby voor laadinfrastructuur.15
FiscaalVerlaging MKB-winstvrijstelling & Zelfstandigenaftrek 20Hogere belastingdruk, verminderde winstgevendheid voor MKB en zzp'ers.Informeren over fiscale optimalisatie, lobby voor een gunstiger en voorspelbaarder ondernemersklimaat.
Energie & KlimaatStijgende netbeheerkosten en toenemende regeldruk (CSRD) 28Hogere energiekosten, complexe rapportageverplichtingen, investeringsonzekerheid.Lobby voor betaalbare energie, ontwikkelen van tools voor duurzaamheidsrapportage, collectieve inkoop van energie.30

 

 

 

De motor achter grote transities: collectieve antwoorden op sectorbrede uitdagingen

De grootste uitdagingen van deze tijd – krapte op de arbeidsmarkt, energietransitie en de digitale revolutie – zijn te groots voor elke organisatie om alleen op te lossen. Brancheorganisaties worden daarom de primaire aanjagers van collectieve actie. Ze bundelen middelen, faciliteren kennisdeling en sturen sectorbrede transities aan.
 

De strijd om talent en de tikkende demografische bom

De krapte op de arbeidsmarkt is ook geen tijdelijk fenomeen, maar heeft de kenmerken van een structurele crisis. De zorgsector is een alarmerend voorbeeld voor de rest van Nederland. Prognoses voorspellen over tien jaar een tekort van maar liefst 266.000 medewerkers in de hele zorgsector, waarvan 110.000 alleen al in de ouderenzorg.32 Het totale tekort in zorg en welzijn dreigt in 2033 bijna verdrievoudigd te zijn.33 Dit bedrijgt de continuïteit van de dienstverlening.

Brancheorganisaties zoals ActiZ gaan verder dan traditionele wervingscampagnes. Zij initiëren onderzoek om de oorzaken aan te pakken en oplossingen te identificeren.35 Ze pleiten voor en helpen bij de implementatie van strategieën die de productiviteit verhogen, zoals het verminderen van de administratieve lasten, het optimaal inzetten van technologische innovaties en het investeren in flexibele opleidingsmodellen om meer capaciteit te creëren met de beschikbare mensen.35 Hiermee positioneert de vereniging zich als een strategische partner op het gebied van human capital, een rol die cruciaal is voor de toekomst van elke sector.
 

De dubbele transitie: energie & digitalisering

Bedrijven staan voor de dubbele opgave om te verduurzamen en te digitaliseren. Beide transities vereisen investeringen, specialistische kennis en de ontwikkeling van nieuwe manieren van werken. Ook hier kan de belangenorganisatie een mooie rol spelen.

  • Aanjager van digitalisering: Organisaties als Techniek Nederland en NLdigital zijn hierin leidend. Ze ontwikkelen toekomstverkenningen zoals CONNECT2030 en SCENARIO2040 om de sector een strategische richting te geven.37 Ze nemen het voortouw bij het creëren van essentiële standaarden voor data-uitwisseling (zoals ETIM en het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving), die de efficiëntie in de hele keten verhogen.37 Ook creëren ze platforms voor kennisdeling over onderwerpen als kunstmatige intelligentie (AI) en cyberveiligheid, waardoor ook het mkb toegang krijgt tot cruciale expertise.37
  • Facilitator van verduurzaming: Brancheorganisaties zijn een brug tussen de overheid en hun leden. Ze informeren over en helpen bij het aanvragen van overheidssubsidies 31, begeleiden leden bij het voldoen aan complexe verplichtingen zoals de energiebesparingsplicht 31, en stimuleren collectieve projecten zoals de ontwikkeling van lokale energiehubs.42

De vereniging is hiermee niet langer enkel een 'vertegenwoordiger' van de sector, maar steeds vaker de 'orchestrator van het ecosysteem'. Ze lobbyen bij de overheid, bouwen actief aan de samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, kennisinstellingen, onderwijs en overheid die nodig zijn voor fundamentele transities. Deze rol als centrale, verbindende spil is een hele waardevolle functie in de moderne economie.

De moderne brancheorganisatie: van kennis zenden naar community bouwen

Het succes van een moderne brancheorganisatie hangt af van een fundamentele verschuiving in haar communicatie- en managementmodel. 
De tijd van een top-down organisatie die enkel informatie 'zendt' naar haar leden is voorbij. De effectieve vereniging van vandaag is een dynamische facilitator van een actieve community. Ze gebruikt data om de behoeften van leden te peilen, stimuleert kennisuitwisseling tussen leden onderling en bouwt strategische allianties.

Door middel van enquêtes, werkgroepen en digitale platforms verzamelt de vereniging continu data over de uitdagingen en prioriteiten van haar achterban. Dit leidt tot een veel gerichtere en effectievere belangenbehartiging. Daarnaast fungeert de vereniging als een kennis-hub, die leden verbindt met externe experts van kennisinstituten en onderzoeksbureaus, waardoor de hele sector toegang krijgt tot de nieuwste innovaties.37

Misschien wel de belangrijkste functie is het bouwen van een netwerk dat verder gaat dan borrels en congressen. Door het organiseren van thematische workshops en online platforms creëert de vereniging 'communities of practice' waar leden gezamenlijk oplossingen vinden voor gedeelde problemen.39 Dit is met name van onschatbare waarde voor mkb-bedrijven, die vaak de interne middelen missen die grotere corporaties wel hebben. Tot slot bouwen ze coalities, niet alleen met de overheid, maar ook met andere verenigingen en maatschappelijke organisaties, om een breder draagvlak en een krachtiger collectief geluid te realiseren.16

Conclusie: de brancheorganisatie is een onmisbare partner voor bedrijven

In het tijdperk van permacrisis, zoals geschetst, is de brancheorganisatie geëvolueerd tot een onmisbare strategische partner. Ze is de sleutel tot het navigeren van economische dynamiek, het vormgeven van een complex politiek landschap en het aanjagen van de cruciale transities die elke sector moet doormaken. De vereniging fungeert tegelijkertijd als een schild, dat leden beschermt tegen systemische risico's die ze alleen niet kunnen dragen, en als een speer, die proactief de weg baant naar toekomstige groei en innovatie.

Van alle grote uitdagingen die in dit rapport zijn besproken – van energiekosten tot regelgeving – is er één die de toekomst van elke sector meer dan alle andere zal bepalen: het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent. De strijd om human capital is de beslissende factor voor succes. De brancheorganisaties die deze uitdaging strategisch omarmen en hun leden voorzien van collectieve oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt, zullen de komende jaren de meest fundamentele waarde leveren. Zij zijn de sleutel tot een toekomstbestendige sector.
 

Bronnen:

  1. Centraal Economisch Plan 2025 - Cpb.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.cpb.nl/sites/default/files/omnidownload/CPBRaming-Centraal-Economisch-Plan-2025-.pdf
  2. De stand van onze economie | De Nederlandsche Bank, geopend op september 2, 2025, https://www.dnb.nl/actuele-economische-vraagstukken/de-stand-van-onze-economie/
  3. Nederlandse economie: historie & huidige status in 2025 - Raisin, geopend op september 2, 2025, https://www.raisin.nl/economie/nederlandse-economie/
  4. Economie groeit in eerste kwartaal van 2025 nauwelijks - CBS, geopend op september 2, 2025, https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/18/economie-groeit-in-eerste-kwartaal-van-2025-nauwelijks
  5. Trends en ontwikkelingen voor economie en maatschappij in 2025 - Consultancy.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.consultancy.nl/nieuws/58772/trends-en-ontwikkelingen-voor-economie-en-maatschappij-in-2025
  6. Raming februari 2025 (CEP 2025) - Cpb.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.cpb.nl/raming-februari-2025-cep-2025
  7. Dit is de verwachte koopkracht in 2025 - MKB Servicedesk, geopend op september 2, 2025, https://www.mkbservicedesk.nl/nieuws/ondernemersnieuws/dit-is-de-verwachte-koopkracht-in-2025
  8. Zakelijke gebruikers van energie en water staan voor ongekende uitdagingen in 2025, geopend op september 2, 2025, https://www.vemw.nl/nieuwsbericht/2025/01/28/zakelijke-gebruikers-van-energie-en-water-staan-voor-ongekende-uitdagingen-in-2025
  9. Netcongestie - VNO-NCW, geopend op september 2, 2025, https://www.acc.vno-ncw.vno-ncw.totalservices.io/tag/netcongestie
  10. Inbreng CD Netcongestie - Interprovinciaal Overleg, geopend op september 2, 2025, https://www.ipo.nl/lobby/inbreng-cd-netcongestie/
  11. Strijd tegen netcongestie vraagt om provinciaal zeggenschap - Interprovinciaal Overleg, geopend op september 2, 2025, https://www.ipo.nl/lobby/strijd-tegen-netcongestie-vraagt-om-provinciaal-zeggenschap/
  12. Netcongestie | gemeenteraad Groningen, geopend op september 2, 2025, https://gemeenteraad.groningen.nl/Vergaderingen/Politieke-woensdag-Dag-agenda/2024/11-december/10:00/11-12-2024-verslag-politieke-woensdag-21-00-uur-Netcongestie.pdf
  13. Nieuwe wetten en regels voor ondernemers vanaf 2025 - KVK, geopend op september 2, 2025, https://www.kvk.nl/wetten-en-regels/nieuwe-wetten-en-regels-voor-ondernemers-vanaf-2025/
  14. Nieuwe wetten, regels en wetswijzigingen per 1 januari 2025 - MKB Servicedesk, geopend op september 2, 2025, https://www.mkbservicedesk.nl/nieuws/ondernemersnieuws/nieuwe-wetten-regels-en-wetswijzigingen-per-1-januari-2025
  15. 'Ondernemers moeten eerlijk kunnen blijven concurreren. Dat vraagt om een duidelijke overheid.' - Mobiliteitsalliantie, geopend op september 2, 2025, https://mobiliteitsalliantie.nl/ondernemers-moeten-eerlijk-kunnen-blijven-concurreren-dat-vraagt-om-een-duidelijke-overheid/
  16. Nieuwe afspraken over zero-emissiezones | RAI Vereniging, geopend op september 2, 2025, https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuws/nieuwe-afspraken-over-zero-emissiezones/
  17. Belangrijk dat invoering zero-emissiezones geen vertraging oploopt - RAI Vereniging, geopend op september 2, 2025, https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuws/rai-vereniging-belangrijk-dat-invoering-zero-emissiezones-geen-vertraging-oploopt/
  18. Gemeenten, brancheorganisaties en ministerie maken afspraken over zero-emissiezones, geopend op september 2, 2025, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/03/14/gemeenten-brancheorganisaties-en-ministerie-maken-afspraken-over-zero-emissiezones
  19. Zero-emissiezones - Techniek Nederland, geopend op september 2, 2025, https://www.technieknederland.nl/bedrijfsvoering/mobiliteit/zero-emissiezones
  20. Nieuwe wetten en regels in 2025 voor ondernemers - Rabobank, geopend op september 2, 2025, https://www.rabobank.nl/bedrijven/eigen-bedrijf-starten/nieuwe-wetten-regels-2025-ondernemers
  21. Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving Wet DBA - NBBU, geopend op september 2, 2025, https://www.nbbu.nl/nl/nieuws/vanaf-1-januari-2025-volledige-handhaving-wet-dba
  22. Strengere controle op inhuur zzp vanaf 1 januari 2025 - PO-Raad, geopend op september 2, 2025, https://www.poraad.nl/strengere-controle-op-inhuur-zzp-vanaf-1-januari-2025
  23. Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid - Rijksoverheid, geopend op september 2, 2025, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/09/06/vanaf-1-januari-2025-volledige-handhaving-op-schijnzelfstandigheid
  24. Ondernemerschap blijft volwaardig criterium bij beoordelen schijnzelfstandigheid | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/03/27/ondernemerschap-blijft-volwaardig-criterium-bij-beoordelen-schijnzelfstandigheid
  25. ABU, Bovib, NBBU, RIM en VvDN hebben geen vertrouwen in ..., geopend op september 2, 2025, https://www.zipconomy.nl/2025/04/abu-bovib-nbbu-rim-en-vvdn-hebben-geen-vertrouwen-in-aanpassing-nieuwe-zzp-wet-na-het-uber-arrest-is-wet-vbar-overbodig/
  26. www.rabobank.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.rabobank.nl/bedrijven/eigen-bedrijf-starten/nieuwe-wetten-regels-2025-ondernemers#:~:text=2.470%20in%202025.-,2)%20De%20mkb%2Dwinstvrijstelling%20daalt%20in%202025%20naar%2012%2C,verhoogd%20naar%20circa%20%E2%82%AC%2033.
  27. Nieuwe wetten en regels in 2025 voor werkgevers - Ondernemen Met Personeel, geopend op september 2, 2025, https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/orienteren/nieuwe-wetten-regels-2025-ondernemers
  28. Energietrends in 2025: Energy Department wijst de weg, geopend op september 2, 2025, https://www.edepartment.nl/energietrends-in-2025-energy-department-wijst-de-weg/
  29. Nederlandse bedrijven versnellen verduurzaming ondanks internationale onzekerheid, geopend op september 2, 2025, https://www.banken.nl/nieuws/26130/nederlandse-bedrijven-versnellen-verduurzaming-ondanks-internationale-onzekerheid
  30. ESG & Economie - Druk op energie-intensieve industrie blijft hoog | ABN AMRO, geopend op september 2, 2025, https://www.abnamro.com/research/nl/onze-research/esg-en-economie-druk-op-energie-intensieve-industrie-blijft-hoog
  31. Vereniging of coöperatie | RVO.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.rvo.nl/onderwerpen/klimaat-energie/vereniging-cooperatie
  32. Arbeidsmarktprognoses weerspreken ambities minister Agema | ActiZ, geopend op september 2, 2025, https://www.actiz.nl/actueel/arbeidsmarktprognoses-weerspreken-ambities-minister-agema
  33. Drie toekomstbeelden voor de arbeidsmarkt van sociaal werk, geopend op september 2, 2025, https://www.sociaalwerk-werkt.nl/werkgevers/nieuwsoverzicht/drie-toekomstbeelden-voor-de-arbeidsmarkt-van-sociaal-werk
  34. Drie toekomstbeelden voor de arbeidsmarkt van jeugdzorg, geopend op september 2, 2025, https://www.jeugdzorg-werkt.nl/werkgevers/nieuwsoverzicht/drie-toekomstbeelden-voor-de-arbeidsmarkt-van-jeugdzorg
  35. Onderzoek bevestigt: 'Groot tekort arbeidsmarkt is onvermijdelijk ..., geopend op september 2, 2025, https://www.actiz.nl/actueel/onderzoek-bevestigt-groot-tekort-arbeidsmarkt-onvermijdelijk-vooral-de-wijk
  36. Personeelstekort in zorg en welzijn tegengaan | Publicatie | Rijksoverheid.nl, geopend op september 2, 2025, https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2025/06/02/personeelstekort-in-zorg-en-welzijn-tegengaan
  37. Innovatie & digitalisering - Techniek Nederland, geopend op september 2, 2025, https://www.technieknederland.nl/themas/innovatie-digitalisering
  38. Interprovinciale Digitale Agenda - IPO, geopend op september 2, 2025, https://www.ipo.nl/thema-s/digitalisering/
  39. NLdigital: Samen maken we een sterke digitale sector, geopend op september 2, 2025, https://www.nldigital.nl/
  40. AI, Data & Digitalisering - Convergence, geopend op september 2, 2025, https://convergence.nl/nl/ai-data-digitalisering/
  41. Brede samenwerking om innovaties in de veehouderij te versnellen - Rijksoverheid, geopend op september 2, 2025, https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/12/04/brede-samenwerking-om-innovaties-in-de-veehouderij-te-versnellen
  42. Handreiking voor gemeenten over de samenwerking met energiecoöperaties - Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, geopend op september 2, 2025, https://www.rvo.nl/sites/default/files/2024-01/Handreiking-gemeenten-samenwerking-energiecooperaties-.pdf
  43. Verduurzamen bedrijventerreinen: zonder samenwerking geen succes - BRO, geopend op september 2, 2025, https://www.bro.nl/publicaties/verduurzamen-bedrijventerreinen-zonder-samenwerking-geen-succes
  44. Afspraken met andere bedrijven over duurzaamheid - Autoriteit Consument & Markt | ACM, geopend op september 2, 2025, https://www.acm.nl/nl/concurrentie-en-marktwerking/concurreren-en-samenwerken/afspraken-tussen-bedrijven-over-duurzaamheid/afspraken-met-andere-bedrijven-over-duurzaamheid

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.