27 juni 2023
Fondsenwervers en Online Marketeers in de publieke sector hebben een gezamenlijk doel: het bevorderen van de missie en het vergroten van de impact van de organisatie waarvoor zij werken. Toch zijn hun functies wel wezenlijk verschillend. In deze blog gaan we in op de verschillen tussen een Fondsenwerver en een Online Marketeer en kom je erachter waar jouw organisatie de meeste behoefte aan heeft.
Bij We Know Public merken wij vaker de verwarring tussen fondsenwervers en online marketeers. Regelmatig ervaren wij dat organisaties waarvoor wij het werving- en selectieproces begeleiden, niet exact weten wat de overeenkomsten en juist de verschillen tussen deze twee functies zijn. Zodoende gaan organisaties soms op zoek naar een Fondsenwerver, terwijl een Online Marketeer op dat moment een betere versterking zou zijn. Of juist andersom.
Die verwarring is ook wel verklaarbaar. Op het eerste gezicht vertonen de functies van een Fondsenwerver en een Online Marketeer behoorlijk wat overlap, maar er zijn een paar belangrijke verschillen waarin het specialistische gedeelte van beide functies voor jouw organisatie het verschil kunnen maken.
Verschillen tussen Fondsenwerver en Online Marketeer
Het primaire doel van een Fondsenwerver is het aantrekken van financiële middelen voor het goede doel waarvoor hij of zij werkzaam is. Dit gebeurt middels het aanvragen van subsidies, maar fondsenwervers zijn ook verantwoordelijk voor het in kaart brengen van (potentiële) donateurs en zowel het aantrekken als behouden van donateurs. Dit doen Fondsenwervers onder meer door evenementen voor donateurs te organiseren en campagnes op te zetten om hen te bereiken. Zodoende hopen Fondsenwervers de gewenste donateurs te werven en hiermee financiële middelen te realiseren waarmee hun organisatie de gestelde doelen en ambities kan najagen.
De Online Marketeer van een non-profit organisatie is daarentegen minder gefocust op het direct genereren van inkomsten, maar legt in zijn of haar werk meer nadruk op het vergroten van de naamsbekendheid en het bevorderen van het imago van het goede doel. Dit kan eveneens middels (online) campagnes en het organiseren van evenementen, maar het primaire doel van een Online Marketeer hierbij is het opbouwen van een positieve merkperceptie. In de publieke sector is dit mogelijk nog belangrijker dan voor commerciële organisaties, omdat de publieke sector hoofdzakelijk draait op goodwill en sympathie.
Sparren over de invulling van deze functies?
Wil jij met ons sparren over waar jouw organisatie behoefte aan heeft? Dan komen we graag met je in contact en adviseren we welke invulling op dit moment het beste is voor jouw organisatie. Uit ons grote netwerk van professionals vinden wij bovendien snel de geschikte kandidaat voor deze rol. Neem hier direct contact met ons op.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.